Prvotina, která pohlédla na světlo světa díky fanouškům na Startovači. Autoři nám slibují svět plný limitované magie a slovanské mytologie. Doplňují svoje universum vlastním jazykem, písněmi, básněmi a legendami. Jaký dojem máme z jejich vstupu na scénu fantastické literatury?

Kniha Ydris je pozvánkou do zcela nového světa na hony vzdáleného Pánovi prstenů a klasických fantasy plných elfů a trpaslíků, bojujících o svoje místo na slunci. Představuje nám svět, kde magie není stejně samozřejmá jako dýchání a má svoji cenu. Kde politika i pověry mají svoje místo a války gangů zmítají velkými městy. Nápaditý příběh začíná prorockými sny barbara a dobytím hlavního města království. Dobyvatele skolí vlastní synové a válečník je naveden tajemnou ženou na dobrodružství svého života.

Odpich je to slušný. Hlavním problémem celé knihy však jsou odosobněné postavy. Fandíte a vžijete se jen do pár z nich… Špeh Wrael si získá vaše sympatie svojí prohnaností, kterou doprovází vřelé srdce a lví odvaha. A zdánlivě záporná postava bývalé kněžky Saerliny je nejen neodolatelná, ale zároveň až překvapivě lidská. Chvíli vás baví i postelové výkony Rorna a jeho neobyčejně bystré postřehy. Ve výsledku vám je ale jedno, jestli zbytek postav umře v následující minutě, nebo se jejich příběh bude odvíjet dále…

Problémem není nedostatečná fantazie, té mají autoři na rozdávání. Za knihou je cítit spousta práce a výborných nápadů. Problém je v samotné formě. Mnohé kapitoly a dialogy jsou nevybroušené a naivní, čtenářsky nezajímavé. Zářným příkladem je Wrael vstupující do domu správce města. Následuje několik odstavců popisujících scenérii – běžné židle, koberce, počet a velikost stolů… Zcela zbytečné informace, které čtenáři scénu nijak nepřiblíží, jen mu připomenou nenáviděné popisy Balzaca či Huga. Co příště vypíchnout nějakou dominantu místnosti, něco, co si nelze představit v tisíci různých formách a bude to mít pro následující příběh význam?

Dialogy a uvažování postav se různí. Občas jsou propracované a poutavé (ano, opět jsme u Saerliny, Wraela a jeho milé), jindy až dětsky hloupé – zasedání královské rady lákalo k přeskočení. Kniha čas od času připomíná Hru o trůny. Názvy kapitol totožné se jmény postav (známé i z Prince Ničeho) příliš nefungují a rozmělní čtenářovu pozornost ve světě, kde se ještě příliš neorientuje. Ilustrace jsou sice originální, ale tahy štětcem představivosti příliš nepomáhají.

Pochválit musím popisy boje. Autoři nešetří přiblížením zbroje a zbraní postav. Při akci, kterou nastolí Saerlina, se mísí boj se zbraní, magie a alchymistické dovednosti a srdce plesá. Akce je bohatá, představitelná a nepamatuji si, kdy jsem na něco podobného narazila naposled. Stejně tak je sympatické, že kniha nekopíruje zaběhlé koleje fantasy, kde elfové se špičatýma ušima běhají po lesích a trpaslíci jsou notoričtí alkoholici. Odkaz Tastedarů má vlastní rasy, historii a nebojí se být jiný. Jediné, co jej dělí od opravdu kouzelného příběhu, je důkladnější práce na formě, způsobu vyprávění a jeho struktuře. Stále dávám ale palec nahoru a zvědavě čekám na další díl.

 

Literatura: Odkaz Tastedarů (Ydris)

Autoři: Květoslav Hönig, Ondřej L. Hrabal
Ilustrace: Ludmila Sližová
Strany: 325
Vydalo: Nugis Finem, 2017
www.odkaztastedaru.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
6
Práce s jazykem
6
Orginalita
9
benjaminek-fantasy-odkaz-tastedaru-ma-budoucnostKniha se hemží originálními nápady, od boje se záhadnou kněžkou po staré legendy. Za příběhem vystrkuje růžky propracovaný svět, který chcete blíže odhalit. Na mnoha místech je poznat, že se jedná o prvotinu, co do neobratnosti a kostrbatých rozhovorů. Do většiny postav se absolutně nedá vcítit, a tedy si je oblíbit, jsou příliš vzdálené.