Od 26. do 30. října na holešovickém Výstavišti probíhal devatenáctý ročník největší výběrové přehlídky designu a módy ve střední Evropě, jehož průběh však narušila silná nepřízeň počasí. Letošní, již devatenáctý ročník, se nesl v duchu jídla – „jako potrava pro tělo i duši, jako požitek, zdroj slasti i symbol času stráveného s rodinou“. Na letošním Designbloku se představilo rekordních 304 designérů a značek.

Hned po příchodu návštěvníky ohromila středová část s kolotočem s obláčky jak z cukrové vaty, skákací hrad a další kolotoč švýcarské značky Vitra, který se hemžil designérskými kousky. Interaktivní instalaci navrhl Maxim Velčovský, který je spolu s Veronikou Jirouškovou autorem kompletní scénografie střední haly.

Další instalace Maxima Velčovského, ve spolupráci se značkou Lasvit, jíž je kreativní ředitel, nás zaujala v Lapidáriu Výstaviště s názvem Štěstí. Hora rozbitých skleněných nádob odkazuje k přísloví Střepy přinášejí štěstí, ale také upozorňují na to, že téměř 70 % sklářských výrobků je kvůli nedokonalostem vyřazeno a na trh projdou jen ty nejkvalitnější.

Zůstaňme ještě v Lapidáriu, kde se instalace designérů prolínaly s expozicí Národního muzea. Instalace Cocoon, Frozen se snaží přijít na způsob nového využití zámotků bourců morušových. Nepatřičně působí zlatá socha Pičuse / Niemanda v podání Viktora Freša.

Ve středové části Lapidária téma Designbloku připomíná Hostina Veroniky Jirouškové. Avšak zpátky do hlavní budovy Výstaviště, do pravého křídla, které bylo také hojně zasvěceno jídlu. Opulentní hostinu nabídl Brokis, který zde poprvé představil široké veřejnosti svítidla Macaron Lucie Koldové, kreativní ředitelky značky Brokis.

Zajímavá svítidla nabídl i Kavalier Design, Lightworks či Bomma. Kartoons kromě svítidel nabízí i bytový interiér, vše z kartonu.

Ikonickou barovou židli značky TON jste jistě už někdy viděli, na Designbloku je možné v zajímavě pojaté instalaci obdivovat nové křeslo. K vidění bylo i mnoho typů jídelních servisů (například talíře od G. Benedikt) či nápojového skla.

Uchvátilo mě především to od značky Rückl, kromě karaf a sklenic v portfoliu naleznete i vázy, šperkovnice a další. V tomto křídle bylo možné objevit i méně designérské, zato více praktické, produkty – koupelnové doplňky či moderní indukční varné desky.

Levá část Výstaviště, nazvaná Openstudio, byla rozmanitější a zahrnovala oblečení, papírové výrobky, šperkovnice, šperky, módní doplňky a další všehochuť. Návštěvníci si nemohli nevšimnout designových vibrátorů, které vytvořila značka Whoop.de.doo ve spolupráci s výtvarníkem Lukášem Musilem aka Musou.

Papalux představil svou kolekci lustrů Shizen (japonsky příroda), jež jsou inspirovány přírodou a jejími krásami. Také LLEV představil novou kolekci interiérových doplňků Infinite Connection. Kolekce7, autorský projekt designérů sdružených kolem Prahy 7, nabídla k obdivu své bohatě ilustrované designové talíře a značka Fain Wood zase šperkovnice Vltava, několikapatrová, z dubového dřeva a s kovovým „meandrem“.

Velkým tématem umělců byla také recyklace a udržitelnost, mě nejvíce zaujala značka keramiky Bisqit. Jejich talíře Dark Place jsou z recyklované hmoty – oxidy želez spolu s železným odpadem – v kombinaci s porcelánem.

Letošní Designblok nabídl spoustu krásných produktů, výrobků s vtipem a k zamyšlení, výběr vystavovaných produktů si můžete prohlédnout v našem fotoreportu.

DESIGNBLOK 2017