Crazy crimi erotic science & politic fiction. Trefná anotace knihy a nyní i divadelní inscenace, v níž zaznívá vše podstatné. Narážíme však na otázku, zda lze na jeviště převést surrealismus Borise Viana? Ano, důkazem budiž skvostná Pěna dní v Klicperově divadle. Ale co Zabte ošklivé v podání Divadla Aqualung?

Zabte ošklivé (1948) patří k románům, které Boris Vian napsal pod svým pseudonymem Vernon Sullivan. Sullivanovy knihy spadají do žánru drsné americké detektivky se spoustou jazzu, chlastu a krásných dívek lačnících po sexuálním dobrodružství. Zabte ošklivé se tomuto schématu nevymyká. Sullivanovy romány mají také přímočařejší příběh, chybí jim vzletný popis a surrealistické prvky v syrovém stavu, jaké najdeme v Pěně dní či Podzimu v Pekingu. Díky tomu je přenos děje na divadelní prkna jednodušší.

Režie Petra Vodičky nám nenabízí žádný náročný kus, ale uvolněnou podívanou, která nejvíce připomíná kombinaci Mazaného Filipa a komiksového Sin City. Hlavní hrdina Rock (Václav Rašilov), krasavec k pohledání, jenž si však chce udržet panictví až do svých dvaceti let, se stane obětí šíleného vědce. Stane se mu něco, co si nezaslouží odpuštění, a tak se vydává po stopě zločinu, který na něm byl spáchán. Zjišťuje však, že není jedinou obětí a ocitá se ve víru událostí, kdy veškerá předsevzetí vezmou za své. Zvlášť, když se kolem něj motá tolik krásných dívek…

Největším plusem inscenace je „scénografie“, kterou tvoří komiksové ilustrace Miloše Mazala. Místo náročné výměny kulis tak stačí plátno a promítačka. Ilustrace dobře dokreslují i drsnost hlavního hrdiny a tajných služeb, jež mu přispěchají na pomoc. Atmosféru gangsterských 30. let dotváří hudební doprovod živé jazzové kapely, jen písničky v průběhu představení na mě působily rušivě a nadbytečně.

Shrneme-li si to, jde o oddechové představení, které vám však mohu s lehkým srdcem doporučit jen v případě, že vám nevadí nekorektní humor, sexuální narážky a jste fanoušci komiksu a Viana. Rock se věnuje spíše svým svalům než mozku, a proto nečekejte žádného rozervaného romantického hrdinu, ale chlápka, který své problémy řeší pěstmi. Což samozřejmě udává ráz celé inscenaci. Na druhou stranu, někdy není nic víc potřeba.

Divadlo: Zabte ošklivé

Autor: Boris Vian alias Vernon Sullivan
Překlad: Vladimír Landa