Už to dávno není ten mladíček s tak trochu frajerským úsměvem jako v dobách Top Gunu. Ovšem pilot je to pořád velmi dobrý, na filmovém plátně i v běžném životě. Role Barryho Seala mu tak dala šanci si zase jednou užít pohled na svět z ptačí perspektivy. A kromě toho, ten úsměv má pořád docela šibalský. Občas se zdá, že celý film stojí hlavně na něm.

Pracovat ne pro obě, ale pro všechny strany, stojící proti sobě, je vždycky tak trochu adrenalin. Bohužel je předem docela jasné, že ono pomyslné ucho se musí utrhnout. Je jen otázka kdy.

Takže jednu chvíli máte velký problém, kam zakopat tu další tašku s penězi, protože je to u vás doma tak trochu jako v českém filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Jen místo mrtvol na vás vypadnou z každých otevřených dveří nějaké peníze – v krabici, v kufru, nebo ve sportovní tašce. Jenže za pár týdnů sedíte s želízky ve vězení, nebo koukáte do hlavně najatých zabijáků.

Světové zlo jménem USA

Snad od dob filmů Michaela Moorea neměli fanoušci různých spikleneckých teorií takovou šanci pořádně si užít film tak, jako v případě snímku Barry Seal: Nebeský gauner. Adler Berriman „Barry“ Seal byl totiž pořádné číslo i v reálném životě, a nový film režiséra Douga Limana je tak natočen podle skutečných událostí. Protože ono dělat pilota dopravního letadla se zdá být super kariéra, hlavně když se vám podaří být nejmladším kapitánem letadla ve velkých aerolinkách TWA.

Slušivá uniforma, solidní plat, a množství zatraceně sexy letušek letících na piloty. Když vás ale doma čeká žena s dětmi, takže o letušky nemáte valný zájem, a letadla se všemi svými bezpečnostními systémy létají skoro sama, začne to být skoro nuda. To už můžete jezdit s kamionem. Navíc, ani ty peníze nejsou zase tak oslnivé, pokud si máte něco dopřát. Ještě, že se dají občas pašovat kubánské doutníky.

A teď si zkuste představit, že vás najednou v baru osloví podivný chlápek. Na první pohled vypadá jako nenápadný ajťák, co neumí ani do pěti počítat. Vlastně i na ten druhý, nutno uznat, že Domhnall Gleeson jako agent CIA vypadá fakt důvěryhodně. Ale zpátky k Barrymu. Tenhle podivný chlápek vám totiž nejdřív ukáže vaše fotky usvědčující vás z pašování, a potom fotku malého rychlého a velmi obratného letadla, které může být vaše. A slibuje hodně dobrodružství.

Šibalský Tomův úsměv a hurá za knipl. Samozřejmě, že role Barryho Seala se nemohl ujmout nikdo jiný než Tom Cruise. Létání prostě miluje, takže když si poprvé sedne do letadla CIA s malým fotoaparátem v podlaze, radost z něj přímo tryská. Skutečný Seal to měl zřejmě podobně, nebo prostě jen tušil, že za tuhle práci dostane víc peněz. V každém případě dostal za úkol nejprve fotografovat základny různých jihoamerických bojůvek podporovaných Sovětským svazem, a později i aktivity tzv. Medellínského kartelu, spojení drogových bossů, z nichž dnes asi nejznámější postavou je Pablo Escobar.

Jenže tehdy to byla začínající skupina pašeráků drog, kteří hledali cestu, jak dostat kokain bezpečně na lukrativní trh v USA. A při jednom přistání si Escobar nechá Seala přivést k sobě domů. Přesně v tu chvíli našemu milému pilotovi bleskne hlavou, že letadlo CIA je celkem solidní krytí, a vlastně není moc důvodů, proč by po jeho letadle měli střílet.

Život tak nějak plyne

Asi si už teď úplně každý umí představit, jak to bude dál. Ostatně stačí si přečíst třeba Sealův životopis. Takže asi neprozradíme moc, když řekneme, že ono ucho zmíněné na začátku se časem utrhne. Ovšem k Sealově štěstí, kdykoli začne jít opravdu do tuhého, objeví se Strýček Sam, který zase něco potřebuje. Takže státní návladní najednou zazvoní v kanceláři telefon. „Volá guvernér Clinton. – Ano, Bille, samozřejmě, ale je to pašerák. – Rozumím, Bille. – Pan Seal je volný pánové.“ A zase ten šibalský úsměv Toma Cruise říkajícího policistům, že měli přistoupit na jeho návrh, sliboval jim každému nový Cadillac.

Ale divte se, když v Nikaragui je zrovna převrat a prezident Reagan se rozhodne, že podpoří guerillu, která se komunistické vládě postaví. Myslíte si, že se Seal poučil? Ale kdepak, chuť peněz, a možná ještě více touha po adrenalinu je prostě mocná. Filmový fanoušek může být docela spokojený, užije si spoustu krásných záběrů na letadla, ale také přeletů úžasných exotických destinací v jižní a střední Americe, stejně jako pompézních pitek v domech šéfů drogového kartelu. A samozřejmě, je tu zase ten usmívající se Tom Cruise.

Problémem životopisných filmů je, že i když dlouhý lidský život zhustíte na poměrně krátký časový úsek, pořád je to jen život, a jen těžko z něj uděláte něco, co má solidní spád pořád. Leda, že byste si vybrali jen malý výsek. Ale to není případ filmu Barry Seal: Nebeský gauner, u nějž se navíc režisér rozhodl zapadnout do současné tradice dvouhodinových snímků (stopáž 114 minut). Takže jakkoli je v celém filmu docela dost akčních scén, opravdu kouzelných přeletů či záběrů na letadla prolétávající kolem ropných plošin, občas se nemůžete zbavit dojmu, že se děj prostě zadrhne. Netrvá to obvykle dlouho, pak zase na chvíli nabere solidní spád, ale stejně se během těch skoro dvou hodin asi párkrát na hodinky podíváte. Ale zase ty záběry, a ten Cruise…

Film: Barry Seal: Nebeský gauner

Režie: Doug Liman
Scénář: Gary Spinelli
Střih: Dylan Tichenor
Kamera: César Charlone
Hudba: Christophe Beck
Obsazení: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Jayma Maysová, Sarah Wrightová, Jesse Plemons, Connor Trinneer, E. Roger Mitchell, Sharon Conleyová, Jayson Warner Smith, Lola Kirkeová, Caleb Landry Jones, Benito Martinez, Shaker Sangam, Juan Gaspard, Lara Griceová, David Silverman, Mike Pniewski, Alejandro Edda, Jonathan Yaskoff

7
7
9
8
recenze-film-barry-seal-nebesky-gaunerÚchvatné letecké záběry podtrhují zajímavou zápletku i všudypřítomný úsměv Toma Cruise. Ten vlastně ani moc nehraje, děj občas nepochopitelně drhne a herecké výkony jsou všeobecně slabší.