Stačí jedno vdechnutí a najednou máte pocit, že se vaše tělo rozložilo na atomy. Nebo na ještě menší částečky a vy se zcela rozplynete v prostoru, stanete se jeho součástí. Úplně zmizí osa subjekt – objekt. Jste obojím, a když se znovu poskládáte, jste lepší, nebo aspoň jiní.

V šedesátých letech stačilo nasednout do autobusu plného alkoholu, a vyrazit na cestu po venkově.

Jak postupně mizely zásoby, vnímání okolního světa se měnilo. Tak nějak vypadaly první tripy v dobách Beatles. Dobrá, občas se k tomu alkoholu přidalo trochu trávy či LSD, ale to je tak všechno. Dnes, v době, kdy jsou naše smysly otupěny a doba si žádá mnohem silnějších prožitků, působí kdysi skandální Magical Mystery Tour naprosto bezzubě.

Nejsilnější lidstvu známé psychedelikum

Ropucha colorádská, latinsky Bufo Alvarius, produkuje ze žláz na své kůži látku obsahující bufotenin, halucinogenní tryptaminy, a především sloučeninu 5-MeO-DMT a právě ta je velmi silným psychedelikem. Toho se ale režisér Filip Záruba s producentem a dramaturgem Václavem Dejčmarem nezalekli. Spojili se s mexickým šamanem Octavio Rettigem Hinojosou a fascinovaní vlastní zkušeností se za ním do buše vypravili znovu spolu s dobrovolníky, kteří chtěli účinky látky také pocítit. A natočili o tom film.

Ceremonie Bufo Alvarius

A tak vznikl snímek Bufo Alvarius – The Underground Secret. Není to obyčejný dokument o cestě za psychedelikem. Sám režisér tvrdil, že by chtěl umožnit i lidem, kteří nikdy žádnou podobnou látku nevyzkoušeli, aby na trip vyrazili. A velmi bezpečně, prostřednictvím filmového plátna. Vznikl velice sugestivní snímek, kde jsou jednotlivé záběry z cesty za „žábou“, ale i komentáře odborníků či odborných poradců prolnuty psychedelickými 3D animacemi. Když film budete sledovat skutečně soustředěně, možná se zážitku po užití nějaké podobné látky přiblížíte.

Ceremonie Bufo Alvarius

Nečekejte ovšem to, co prožívají lidé na plátně. Sami tvůrci přiznávají, že 5-MeO-DMT, tedy žába, je opravdu silná látka a účinky na lidský organismus jsou velmi rychlé a intenzivní. Můžete použít buď paličku, nebo obrovské kladivo, poznamenávají. O něčem podobném mluví i respektovaný českoamerický lékař a psycholog Prof. MUDr. Stanislav Grof, Ph.D., objevitel holotropního dýchání. Ten v rámci svých experimentů vyzkoušel syntetickou 5-MeO-DMT i materiál žáby, a vidí v ní velký potenciál pro terapeutické nasazení. Většina těch, kteří ve filmu vystupují, se shoduje na tom, že po požití této substance se dostávají do velmi příjemného stavu, kdy vidí čisté světlo, tedy jev popisovaný v Tibetské knize mrtvých. Ve snímku se objeví dokonce i Pavel Bém, který je profesí psychiatr. Ten sice přiznává, že látku nesnášel úplně dobře, přesto pozitivní dojem zůstal.

Nejsilnější místa filmu jsou ovšem skryta hlavně u promluv Octavia, který se experimentům s ropuchou věnuje již velmi dlouho a má v tomto směru rozsáhlé zkušenosti. Ten jde dokonce tak daleko, že tvrdí, že tato látka je naprosto bezpečná i pro děti a těhotné ženy. Na plátně působí tenhle šaman skutečně sugestivně, když mluví, a hlavně když ho pak sledujete při „práci“; vidíte reakce lidí, kteří jsou na tripu, nebo se z něj bezprostředně vracejí. To jsou přesně ty chvíle, kdy 3D animace v kombinaci s podmanivou hudbou Petra Zajace a Filipa Záruby se zpěvy Octavia Rettiga dokáže zapůsobit na vaše vědomí. Možná si v tu chvíli uvědomíte, jako by to na tripu mohlo být. Skoro si říkáte, že byste také chtěli být s Octaviem v Kolumbii a nadechnout výpary téhle látky.

Bezpečně nebezpečná

Ve snímku zaznívá ale i varovný tón, byť tvůrci tvrdí, že najít mu hlas jim dalo dost práce. Stal se jím nakonec Mgr. Michael Vančura, český klinický psycholog, psychoterapeut. Ne že by odmítal psychotropní látky jako takové, ale upozorňuje, že není vše tak úplně růžové, jak by se mohlo zdát. Psychedelika sice nejsou návyková, a platí to i o 5-MeO-DMT, přesto Vančura varuje, že u některých uživatelů se mohou dostavovat silné a neočekávané regrese. To platí nejen u „žáby“, ale i u LSD a dalších podobných látek. Ostatně účastníci výpravy za tajemstvím Bufo Alvarius sami říkají, že zážitky se ještě nějakou dobu – obvykle měsíc či dva – vrací. Žába je ale podle jejich slov natolik chytrá, že si vždy vyčká na okamžik, kdy je to možné. Nepřepadne vás tedy při řízení auta, ale když například sedíte v křesle. Trip je pak pochopitelně mnohem méně intenzivní než poprvé. Ale prostě vám čas od času připomíná, že byste měli svůj život změnit.

Šamani

Vančura zmiňuje i další možné kontraindikace, zejména zdravotního či psychického rázu. I když například Grof vidí potenciál v léčbě bipolární poruchy nebo dalších psychických nemocí, Vančura by byl spíše zdrženlivější, stejně tak by měli být – podle jeho názoru – opatrní lidé mající problém se srdcem, těhotné ženy a další. Všichni se ovšem shodují v tom, že pokud chce již někdo látku z ropuchy colorádské (pozor, žábě odběr nijak neublíží, jde o výměšky na její kůži) vyzkoušet, neměla by to být jeho první zkušenost s psychedeliky.

Bufo Alvarius

Film Bufo Alvarius – The Underground Secret je rozhodně neotřelým a zajímavým snímkem, který může pomoci nahlédnout pod tajemnou roušku experimentů s psychedeliky všem, kteří si na to netroufají. Tvůrci si rozhodně zaslouží pochvalu za velmi sugestivní a silně emocionální zpracování tématu, které se mohlo snadno zvrhnout v nudný dokument o skupině pomatenců.
Prozatím pořádají autorské projekce s diskuzemi, od března bude film i v běžné kino distribuci.

Film: Bufo Alvarius – The Underground Secret

Režie: Filip Záruba
Scénář: Filip Záruba
Střih: Filip Záruba, Václav Dejčmar
Kamera: Petr Zajac, Filip Záruba
Hudba: Petr Zajac, Maok, Jose Antonio Jansasoy
Obsazení: Petr Zajac, Filip Záruba, Stanislav Grof, Octavio Rettig Hinojosa, Michael Vančura, Pavel Bém, Ondřej Bahník

8
7
9
9
recenze-film-bufo-alvariusFilm Filipa Záruby Bufo Alvarius – The Underground Secret nabízí šanci vydat se na pravý psychedelický trip. Autoři filmu se vydávají do Kolumbie za šamanem Octaviem Rettigem Hinojosou, aby pod jeho vedením vyzkoušeli nejsilnější lidstvu známé psychedelikum pocházející z kůže ropuchy colorádské. Velmi sugestivní a přímý snímek je propletený psychedelickými 3D animacemi, podmanivou hudbou a emocionálně silnými výpověďmi všech zúčastněných. Za vhodných podmínek si tak můžete opravdu vyzkoušet trip nanečisto.