Právo a dějiny jsou často považovány za suchopárnou teorii plnou letopočtů a nudných věcí, které jsou často obalené odbornými termíny. Tým autorů Velkých právních dějin tyhle předsudky bere útokem a zamete s nimi jako Rusové s Němci u Stalingradu. A než přijde poslední pokus – ano, v knize jsou i obrázky!

Od feudalismu až po obnovení demokracie, kniha má opravdu široký časový záběr. Pro přehlednost se jednotlivé kapitoly dějin moderního práva dělí podle právních odvětví, jako je trestní nebo obchodní právo. Právo zhruba do půli 19. století má vlastní pasáž a zabírá tak třetinu knihy. Právě v ní můžete najít oblíbené perličky v podobě různých druhů středověkých trestů smrti a mučení. To, jak se nakládalo s cizoložníky a hráči hazardu. Nechybí ani prameny, které se zaobíraly čarodějnictvím a věřte, že toho existovalo mnohem víc, než jen profláknuté Kladivo na čarodějnice. Novodobé právní dějiny lákají hlavně na právo nacisty okupovaného Československa, proces s Miladou Horákovou a mnohdy zcestné zákony, které u nás platily „za totáče“.

Text plyne přirozeně, čtenář si připadá trochu jako při poslechu Toulek českou minulostí, na které se odvolávají i autoři. A není divu, obsáhlé problematiky se chopili jedni z nejschopnějších z oboru právních dějin, pedagogové brněnské Masarykovy univerzity a Západočeské univerzity v Plzni. Osobní zkušenost mohu dodat sice jen za brněnskou část ansámblu, ale věřte, že jsou to odborníci na slovo vzatí. A co se seminářů Jaromíra Tauchena týče, jsou to jedny z nejzábavnějších částí právnického studia, co mají vždy příběh a jsou pevně zasazené do kontextu událostí.

Posledním velikým plusem knihy je její provedení. Nakladatelství Paseka ji vymazlilo v barvě nového pergamenu, opatřilo dvěma záložkami (což při 752 stranách přijde víc než vhod) a přední předsádku opatřilo Zlatou bulou sicilskou. Ano. To jsou ty listiny, o kterých jediné, co většina lidí ví, je, že byly vydány v roce 1212 Přemyslu Otakarovi I. A často dojdou k tomu, že jim jejich název nedává smysl. Vidíte? Další důvod, proč si udělat malý výlet napříč historií. Shrnuto, podtrženo, kéž by všechny odborné publikace byly tak čtenářsky přívětivé.

Kniha: Velké dějiny zemí Koruny české – Právo

Autoři: Karolina Adamová, Antonín Lojek, Karel Schelle (ed.), Jaromír Tauchen
Datum vydání: 26. 9. 2017