S hlavní postavou tohoto příběhu se čeští čtenáři mohli seznámit již v roce 2011 v knize Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr od vydavatelství Triton. Uplynulo dlouhých šest let, ale vyšlo to a Comics Centrum získalo práva pro české vydání celé komiksové série.

Podle autora předmluvy Joe Hilla je Baltimore jedna z nejoriginálnějších hororových sérií posledních let. Já si po přečtení první knížky zatím tak odvážný soud napsat nedovolím. Na necelých 150 stranách vás scénář a kresba přiblíží životnímu osudu Lorda Henriho Baltimora. Vysloužilý válečný veterán na cestě msty se doslova protlouká a probíjí všudypřítomným strachem, zkázou, morem, smrtí… Zajímavé je například to, že Baltimore má místo levé nohy dřevěnou protézu, přesto však nepůsobí fyzicky v boji nijak hendikepavaně a mydlí jednoho krvesaje za druhým.

Jednoduchý příběh? Spíš přímočarý. Myslím, že čtenáři mignolovek jasně poznají, že Christopher Golden byl pod dohledem Mignoly celou dobu a opravdu na libretu k příběhu aktivně spolupracoval. Kresba Bena Stenbecka je také silně ovlivněna Mignolou, ale stejně tak i starou školou Richarda Corbena.

Mignola s Goldenem pro zasazení příběhu do originálního prostředí stvořili svět, v němž se píše rok 1916, a přestože na pobřeží Francie by v srpnu mělo být slunce a teplo, na něco takového s tímhle komiksem zapomeňte. Barvy Dava Stewarta jsou… tady není důvod se držet zpátky, jsou prostě fenomenální a tuto knihu si užijete hlavně díky nim. Možná se vám po přečtení bude chtít někam na sluníčko vyjít, protože atmosféra je tu opravdu hutná. V druhém desetiletí 20. století byla předčasně ukončena světová válka. Přišlo totiž něco horšího. Bič Boží. Mor.

Mor šířící se celou Evropou. Je to málo? Asi ano. Proto přichází na scénu nemrtví. Zombie a upíři. Upíří hlavoun s Baltimorem jsou na sebe „naštvaní“, ale žádného zásadního souboje se v první knize ještě nedočkáme. Akce i napětí je tu přesto víc než dostatek. A proč se těšit na další pokračování? První kniha pokládá hned několik otázek a skoro žádné odpovědi, takže motivací je především temné tajemství Lorda Baltimora. Některé výtvarné momenty Bena Stenbecka pomrkávají na fandy steampunku a najdete tu opakující se biblický motiv vyhnání z ráje. Kdybych měl přirovnat pocit, který jsem při čtení měl k nějaké klasické knize, jako první mě napadly námořnické příběhy Bílá velryba od Melvilla a Terror od Simmonse, ale to jsou mé subjektivní vjemy a možná vás napadne tucet jiných.

Jedno je ale jisté. Nejlepší je v tomto komiksu správný hororový feeling. Prostě otáčíte list za listem a máte čím dál tím silnější pocit, že je něco špatně a v nepořádku. Kromě autorů scénáře a výtvarné podoby má na tom prostřednictvím výborného překladu zásluhu i „náš“ Jan Kantůrek. A já doufám, že přesně tak to bude i v dalších knihách.

KOMIKS: BALTIMORE 1 – MOROVÉ LODĚ
Autoři: Mike Mignola, Christopher Golden, Ben Stenbeck
Překlad: Jan Kantůrek
Žánr: horror
Nakladatelství: Comics Centrum
Datum vydání: listopad 2017
Počet stran: 144
Formát: 160 x 240 mm   / pevná vazba s přebalem
ISBN: 978-80-88152-36-1
Cena: 599 Kč

9
Kresba
8
10
recenze-komiks-baltimore-morove-lodeČekali byste od Comics Centra, Jana Kantůrka, Mignoly a Stewarta něco jiného než špičkově odvedenou práci? Já nikoliv. V tomto spojení vždy vznikne něco výjimečného a nejinak je tomu i v případě Baltimoru.