Poté, co český trh zahltily levné superhrdinské komiksy „ultimátních kompletů“ Marvelu a později i DC, klasická komiksová alba se superhrdiny takřka přestala vycházet. Crew si ale přesto vždycky najde cestu a jednou za čas od nich čtenáři dostanou zajímavý titul s „pláštěnkama“. Nejnovějším takovým bookem je crossover Batmana a Želv Ninja.

160stránkový paperback do češtiny přeložil Darek Šmíd a zatímco pro něj tahle knížka znamenala práci, pro nás čtenáře znamená pravý opak. Může jít o čistou zábavu pro teenagery, ale užít si můžete tento komiks i jako rodiče. Je občas příjemné vysadit taková ta hluboká díla od tvůrců jako Gaiman či Jodorowsky a vzít do rukou – řekněme si to na rovinu – komiksový brak, jehož jedinou ambicí je čtenáře pobavit.

Na uměleckém spojení scénáristy Jamese Tyniona IV a kreslíře Freddieho Williamse II není zajímavé jen užití „panovnických“ číslovek za jejich jmény. Tynionovu práci jste mohli zaznamenat již v batmanovské New52 sérii (česky také vydává Crew), kde spolupracoval na několika knihách se známějším Scottem Snyderem a myslím si, že když se mu opravdu chce, je schopný napsat zdařilé příběhy. Želváci s Batmanem jsou toho zářným příkladem.

Pro kresbu tohoto crossoveru bych osobně vybral místo Williamse jiného výtvarníka. Ne že by to bylo vyloženě špatně nakreslené, ale asi mám prostě rád jiný výtvarný styl – nebo chcete-li linku – a nepochopil jsem bílé lemování kolem jednotlivých postav. Ostatně v bonusech na konci knihy najdete galerii variantních obálek a já bych subjektivně vybral určitě dva kreslíře, jejichž Želvy Ninja s „baťou“ vypadají prostě lépe a mají i lepší coloring. Tolik k tvůrcům… a teď už si pojďme říct, o co vlastně v této komiksové jednohubce jde.

Je to vcelku jednoduché. Pokud jste teenageři nebo adolescenti a příběhy netopýřího detektiva a potrhlých mutantských želv jsou pro vás srdcovou záležitostí, pak vás tahle týmovka musí bavit. Je to stylisticky poměrně vybroušená a vtipná utopie spojující světy vydavatelství DC a IDW.

Bruce Wayne si v netopýřím převleku tradičně podává záporáky jako Penguin, Killer Croc nebo Ra’s al Ghul, jenže teď se někdo zmocnil technologie, pomocí které poslal časoprostorem z New Yorku do Gothamu (přičemž Gotham v podstatě je temnějším alter egem New York City) humanoidní želvy ovládající bojové umění ninjutsu a zdaleka nejen to. Opravdu mě pobavilo sledovat, jak na ně Batman na ulici v jeden moment prostě zírá a nechápe, co se to děje. A co myslíte, že následuje? Samozřejmě spousta a spousta akce.

Krom výše zmíněných padouchů je tu také zlý mimozemský generál Krang, samozřejmě Trhač a nechybí ani starý známý krysí mistr Tříska. Batmanovi jsou k ruce Alfred a syn Damian v roli Robina. Vypíchnul bych fakt, že se Tynionovi opravdu dobře podařilo napsat postavy želvích bojovníků. Nevytratilo se nic ani z jejich klasického kouzla se spoustou hlášek a obsesivním pojídáním pizzy.

Komiks: Batman / Želvy Nindža

Autoři: James Tynion IV, Freddie E. Williams II, Jeremy Colwell
Obsahuje sešity: série Batman / Teenage Mutant Ninja Turtles #1-6
Překlad: Darek Šmíd
Žánr: superhrdinský / akční
Nakladatelství: Crew
Datum vydání: prosinec 2017

Počet stran: 160
Formát: 170 x 255 mm / paperback
ISBN: 978-80-7449-497-0
Cena: 399 Kč

7
Kresba
6
8
recenze-komiks-batman-zelvy-nindzaPokud vás crossovery nebaví, dost možná budete kroutit hlavou i nad tímhle. Ale já bych radil v knihkupectví prolistovat a pokud vám sedne výtvarné pojetí, dejte tomuhle booku šanci. Zábavy a dynamického komiksového vyprávění si užijete dostatek a na nic víc si tento titul ani nehraje. Pokud vyjde další pokračování, bude zajímavé sledovat, kam se scénář dějově a atmosféricky posune. Pokud patříte mezi sběratele limitovaných edicí nebo ortodoxnější fanoušky, Crew vydala stejný komiks i v pevné vazbě a 200kusovou edici s limitovanou obálkou.