Recenze: Planeta Nippon odhaluje japonskou popkulturu

826

Málokde na světě najdete tak mnohovrstevný svět popkultury jako na japonském souostroví. Crew přineslo na český trh novou knihu Planeta Nippon od tria odborníků přes Japonsko. Věci, které se v ní dočtete, dávají dohromady špičkově zpracované téma s detailnějšími informacemi, než byste se nadáli.

Společný projekt kolektivu autorů – Anna Křivánková, Karel Veselý a Antonín Tesař – jsme mohli zhlédnout už v roce 2014, kdy vydavatelství Labyrint poslalo do světa v edici Labyrint Fresh Eye drobnou, ale zato graficky krásně zpracovanou knížku Made in Japan. Na esejích o japonské popkultuře v několika kapitolách se podílelo celkem šest autorů. Tři se oddělili a přináší na český trh druhou a obsáhlejší knihu na stejné téma.

Tentokrát jde o obsáhlejšího průvodce. Planeta Nippon je výpravná publikace stojící na dvanácti kapitolách, kde jsou všechna do hloubky rozebraná témata od světa mangy, anime a jejich fandomů přes videohry, japonský hudební pop, erotiku až po fascinaci roboty nebo přístup k homosexualitě doplňována spoustou dokumentujících černobílých obrázků a fotografií. Zklamaní sice nebudou ani jedinci, kteří to raději barevně – uprostřed svazku je totiž 32 stran doslova napěchováno barevnými fotografiemi – tohle řešení se mi ale úplně nelíbí. Je škoda, že nebyla grafika navržena podobným stylem jako u výše zmíněné knihy Made in Japan.

Knížku můžou vzít bez obav do rukou i čtenáři, kteří nečtou mangu, nehrajou na PlayStationu, ani obsesivně nesledují hentai porno. O to tady nejde. Vše je výborně strukturované. Všechny texty jsou podané čtivě a zároveň jde po faktické stránce o velmi precizně zpracovanou látku. Já osobně oceňuji i celou řadu vhledů z jiné perspektivy – především zasazení do sociologických a historických kontextů.

O manze a anime má dnes základní povědomí asi většina mladých, ale co ortodoxnější milovníci Japonska? Je Japonsko nejvyspělejší civilizací a kulturou v naší galaxii? A jak s tím vším souvisí letitá izolace země od okolních států a kultur? Jakou roli hraje v dnešní japonské společnosti kodex Bushido, přístup k robotům, samurajská historie a Yakuza? Na tohle všechno vám tento průvodce odpoví a těch „zákulisních“ perliček je tu opravdu dost.

„Ideál heroismu a bojového ducha ve všech jeho podobách rezonuje s jednou z klíčových charakteristik japonského ducha – odhodláním nevzdat se a pracovat na dokončení vytyčeného úkolu až do posledního dechu…“

Většina lidí, kteří Japonsko navštívili, poví, že nikde jinde nezažili tak milé a uctivé chování a ať budete jakkoli jemní a ostražití turisté, mnohdy si nakonec stejně budete připadat jako buran ze Západu, který nic nechápe. Navíc zmíněná historická izolace Japonska od okolí je v současnosti zřejmě opět na mírném vzestupu. A co vyplývá z téhle knížky?

Že jedno je i tak jisté. Platilo to vždycky a platit bude nadále. Cizinec v Japonsku vždycky pozná něco zcela odlišného od kultury starého kontinentu nebo Ameriky. Něco neopakovatelného i rozporuplného. Něco, co si bude pamatovat do smrti. A pokud vám Japonsko učarovalo, knihu Planeta Nippon byste prostě neměli obejít ani minout. Střetněte se s ní, prolistujte a uvidíte sami. Japonsko je skutečně jak mimozemský svět a věřím, že globalizaci nikdy nepodlehne tak jako Evropa nebo USA.

Kniha: Planeta Nipon

Kolektiv autorů: Anna Křivánková, Karel Veselý, Antonín Tesař
Žánr: kulturní průvodce
Nakladatelství: Crew s.r.o.
Datum vydání: říjen 2017
Počet stran: 312 černobílých stran + 32 stran barevná příloha
Formát: 215×146 mm / paperback
ISBN: 9788074494918
Cena: 399 Kč

6
Obsah
10
10
recenze-komiks-planeta-nipponLibí se nám obsáhlá informační schránka, rozmáchle pojatý výběr kapitol i jejich obsah a barevná příloha. Škoda té měkké vazby a knížka mohla být lépe udělaná po grafické stránce.